Ryggskott och ryggsäck

Ryggskott söndag morgon inte kul. Men med diverse behandlingar kunde jag tom rida igen på måndagkväll.



 Fast naturligtvis fick vi en tappsko där uppe på berget, så det var bara att leda hästen till Liikavaara där transport väntade för hemfärd.

Fick nog gå en 2 km i allafall och det var nog superbra för ryggen känns det som.



På natten vaknade vi av ett fasligt liv. Hästar skrek och gnäggade. När jag lyfter på rullgardinen o kikat ut ser jag alla unghingstar springa omkring som galningar på gården och ridbanan.



Nu gällde de att vara snabb. Fort hoppar jag i morgonrockenoch stor gummistövlarna . Stänger in några på ridbanan. Det tog en liten stund så var alla infångade och insatta i boxarna i stallet. Puhh  något sto brunstar (Hel ) och de var alldeles som galna runt hennes hage.

Ramla med morgonrocken som var mårtens superlånga och gummistövlarna i vädret hann jag också göra. Inte bra för ryggen det inte.


Men varför hade de tagit sig ut ur sin hage ? är frågan. Vid närmare undersökning ser jag att det är spår utanför hagen som verkar vara av en älgko med kalv. Men det konstiga är att kon har haft sitt tillhåll där under flera år och varför skulle de nu helt plötsligt vara rädda för henne. (jag misstänker att en björn varit i närheten)

Hettan är otrolig nu här i Gällivare. I morse före 10 var det 26 grader varmt trots moln. Nu har det blivit lite fler moln på himlen och det är 21 grader.  För varmt för att jobba. Jag har preparerat en av hagarna som saknat ström så de i den hagen inte kan ta sig ut el nån annan in (hoppas jag).

Medan jag håller på och kör med traktorn idag och skrapar ihop vinterns skit i en av hagarna, så ser jag hur två främmande kvinnor kommer upp på gården. Med stora ryggsäckar på ryggen går de och fotar hästarna. Eftersom jag är i traktorn frågar jag inget utan tänker att de säkert säger något när jag är klar med traktorn. Men då  är de puts väck :. konstigt var det också tycker jag

Kvinnan på bilden är inte någon av
de ryggsäckskvinnorna som äntrade gården idag



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag skäms än idag !

Snoppstenar !

Nuortikon Marja